Klippmaskinsskötsel, kursstart och lååångpromenad

Igår hade jag första kurstillfället på min grundkurs! Jättekul var det, men återkommer till det strax. Jag ska börja lägga upp inlgägen i bloggen på ett annat sätt än tidigare, så jag tar varje sak för sig med bilder istället för att ha bilderna på en rad längst ner.

Igår bestämde jag mig för att börja ta hand om min klippmaskin! Den är ju ganska ny och jag har inte använt den så hemskt många gånger. Nog ska jag banne mig kunna få den att hålla! Så jag frågade lite på pudelforumet och läste i instruktionerna, och började skruva isär... Huvaligen vad hår det var innanför skäret! Inte konstigt att den blir varm så snabbt. Om det nu har med det att göra. Jag tvättade rent med blade wash och sen använde jag oljan som kom med maskinen. Men jag vet inte riktigt vart man ska använda oljan... Och sen fattar jag inte hur man får loss alla mojänger. Här är maskinen utan skär efter första rengöringen med blade wash.



Moving on, klippmaskiner i all ära men att skriva om kursen är mycket roligare! Jag var rätt nervös innan får jag väl erkänna, och gick runt hemma hela dagen och förberedde, plocka bråte på tomten, diskade för att jobba bort stressen, och tränade lite apport och filten med Zoë.

När klockan sen började närma sig sju gick jag ut och satte mig på tomten. Först kom Pernilla, min faster, och hennes airedaleterrier Hildur. Sen kom de andra kursdeltagarna en efter en och vi satte igång. De andra hundarna var en groenendaeler - Nike, en cockerspaniel - Frankie och en tibetansk spaniel - Venus. Venus hade sin 14-åriga tibbe-kompis med också, som gick runt och observerade lite med husse. Zoë var assistent förstås! Hon skällde lite först när folk kom, men sen tycker jag att hon skötte sig närmast exemplariskt. Det var ett mycket trevligt gäng tycker jag och det visade sig att flera av dem bor eller har sommarställe väldigt nära oss! Praktiken vi gick igenom var kontaktövningar och teorin var belöningsteknik. I läxa fick de att komma på tio olika sätt att belöna hunden utan godis. Det ska bli jättespännande nästa vecka att se vad de kommit på! Tyvärr fick jag inga bilder från kursen, jag var fullt upptagen med allt jag skulle säga och göra så jag väntar tills Sofia kan vara med och agera fotograf. :)

Senare på kvällen kom Micke ut hit och idag har han, jag och Zoë tagit en lång promenad runt på Vindö. 3½ timme var vi ute ungefär. Här visar Zoë vägen i början av promenaden.



Micke är inte så förtjust i att bli fotograferad (precis som jag), men här tror jag att han inte hann se paparazzon in action...



Efter att ha kollat in loppisen vid Timmerdalen gick vi ner till Timmerdalsviken. Där har jag aldrig varit förut, så det var kul! Och helt plötsligt dyker det upp en tre månaders tik-valp! Salsa hette hon tror jag, men jag hann aldrig fråga vad hon var för ras. Kinesisk nakenhund kanske eller blandning med det? Vad tror ni? Tyckte att den var lite svår att placera, rasmässigt. Söt som socker var hon i alla fall!



Hon var väldigt nyfiken och Zoë med för den delen!



Men när Zoë började sprinta runt och försökte få igång en jaktlek med den lilla, blev Salsa så rädd att hon flydde iväg en bra bit och gömde sig i gräset!



Jag kände mig hemsk, men samtidigt gjorde inte Zoë något fel, ingen av oss kunde veta att den lilla valpen inte skulle förstå lekinviten. Visserligen skällde Zoë en del, men det var "kom igen då, vi leker"-skall, och det tror jag inte är så ovanligt...? Men det är klart, många valpar har väl inte kommit så långt i socialträningen än att de kan förstå att det är en lekinvit och inte något hotfullt beteende. Jag ska i alla fall tänka på det nästa gång vi träffar en valp eller osäker hund, att till och med Zoë kan tyckas läskig för vissa!

Här är utsikten från bryggan vid Timmerdalsviken. Vatten är vackert. :)



Zoë tyckte det var läskigt på bryggan. Det gör mig faktiskt ingenting! Det är bara bra att hon är försiktig där, man vet ju aldrig när en stark vind kommer och för med sig en liten plutt som henne... :D



I slutet av promenaden hittade vi till Abborrkrokens Handel & Bar som ligger i slutet på Abborrkroksvägen. Där har jag inte heller varit förut! Eftersom det är en lanthandel var det svindyrt såklart, men det satt verkligen inte fel med en Calypso-glass och lite läsk. Innan vi gick in i affären band jag upp Zoë utanför - och hon skällde nåt så in i bomben när vi gick in och var där inne! Det brukar hon inte göra. Jag blev faktiskt riktigt förbryllad och lite sur. Inte på henne förstås, men för att jag inte tränat mer på det. Så nu ska vi börja träna uppbindning på olika platser!

En stund efter att vi kommit hem från den mycket varma och långa promenaden fick vi ett ryck och bestämde oss för att gå ner och bada! Jag är en total badkruka och Micke är väl inte heller en sån som kastar sig i vattnet så fort han ser det. Men det var mysigt! Skönt att få svalka av sig efter en tämligen svettig promenad. Mitt första dopp på närmare tre år tror jag. Zoë fick inte hänga med, jag ville inte att hon skulle stå och skälla vid stranden också.

Nu har Micke fått solsting eller nåt, han bara sover eller klagar på huvudvärk och allmänt dåligt-mående. :( Men då får jag i alla fall lite tid att uppdatera bloggen... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0