Filt-träning och långpromenad

Det blev inte så mycket träning igår. Några minuter efter att vi kommit ut, började det regna. Det skulle jag förstås ha räknat med! Det regnade från och till hela dagen igår. Men vi hann i alla fall med ett par godisspår. Det har vi aldrig gjort förut, och jag insåg att jag måste ändra en hel del på det om vi ska göra det igen, för det gick uselt! :P Jag måste ha större godisar - så att jag kan se dem, och gärna färskt godis - så att Zoë känner lukten av dem.

Istället gick vi in och tränade. Jag har kommit på att jag ska lära Zoë att lägga sig på en filt som jag dedikerat till henne. Kommandot lär väl bli "Filten". Det känns rätt naturligt. Så jag började klicka in minsta intresse för filten. Det gick superbra tyckte jag och på ett och samma träningstillfälle hade jag fått henne att gå till filten och lägga sig på den! Sen flyttade jag på filten... Då insåg jag att hon inte alls hade kopplat att det var filten som var nyckeln. xD Hon la sig på samma ställe som innan och tittade uppfödrande på mig. Se filmklipp nedan... Så nu har vi miljötränat med filten igår och idag i olika rum och utomhus. Det går halvbra. Ibland fattar hon direkt och springer fram och tillbaka mellan filten och godiset, men andra gånger är det som att hon låser sig totalt. Så det är bara att träna, träna, träna!

Jag har varit så himla dålig hela den här veckan och knappt gått några promenader alls. Det är så lätt när man har tomt, och första veckan på semestern, att bara släppa ut hundarna och låta dem kuta runt. Fy matte! Idag ryckte jag i alla fall upp mig och tog en lång promenad med Zoë. Tyvärr finns det typ ingen allmänning alls på den här jäkla ön, så det blir mest att gå längs vägarna och titta på sommarhus-tomterna. Har inte hittat någon allmän skog. Tråkigt! Tillslut hittade vi i alla fall en "landningsplats för räddningshelikopter", en stor nerklippt fyrkant på en stor gräsmatta. Det kan ju inte vara någons tomt, tänkte jag, så där satte vi oss en stund! Mycket mysigt, och vattnet kunde man se också. Där tränade vi lite med filten och sen traskade vi hem igen.


Zoë försöker följa sitt första godisspår...


Här går jag och Zoë på Abborrkroksvägen, som är superlång! Någon dag ska vi gå hela vägen och se vart den slutar. :)


En mycket tydlig skylt. Jag tolkar den såhär: "så länge det inte är en helikopter på ingång är det fritt fram att träna hund här". Kan den tolkas på nåt annat sätt? :P


Såhär såg den fyrkantiga landningsplatsen ut. Och så vattnet i bakgrunden.


Här är den enda bilden jag lyckades få på Zoë när hon var på filten. Det var klurigt att hålla reda på klicker, godis och kamera samtidigt!


Det blåste något otroligt... Fick till och med byta till den högljudda klickern för Zoë hörde inte den vanliga som vi brukar använda.


"Matte det kommer någon!" Ett bevis på att jag inte är tillräckligt uppmärksam och snabb i min skvallerträning.


"Nu går vi hem matte, det är varmt."


Några filmsnuttar:


Zoë försöker följa ett godisspår. Dock har hon inte fattat att godisarna ligger i en rak sträcka utan hon letar lite överallt...


Filt-klickning. Här har jag jättebra självförtroende och tycker att "det här går ju toppen"!


Mer filt-träning. Här inser jag att Zoë inte har fattat alls. Men som ni ser inser hon det också ganska snabbt...

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilken bra sak att lära in:) med filten ;)

vad söt hon var på filmen :D



tror jag har frågat förut, men har inte kvar den, bilden på zoe i second puppy (som leone klippt) ?



2009-07-10 @ 20:35:08
URL: http://www.sandraochlouie.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0